DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 23.01.2023 12:44:46 

Centrum služeb pro zdravotně postižené Žatec z.s. - Odlehčovací služba

Odlehčovací služby

Centrum služeb pro zdravotně postižené Žatec poskytuje odlehčovací službu.

 

 

Návštěvní hodiny v Denním stacionáři - odlehčovací služba

 

PO - NE: 10:00 - 12:00   ,   13:00 - 17:00

 

 

Označení služby

 

            Odlehčovací služba pro zdravotně postižené dle §44 zákona č. 108/2006 Sb.

 

Poslání služby:

  Posláním odlehčovací pobytové služby je poskytnutí pomoci a podpory seniorům a zdravotně postiženým občanům, kteří pro různé překážky již nemohou zůstat sami ve svém přirozeném domácím prostředí i za předpokladu zajištění pomoci terénní služby např. osobní asistence. Poskytovanou službou nabízíme rodinám zajištění potřebné péče o jejich příbuzné po nutnou dobu a možnost nezbytného odpočinku (dovolená, lázeňský pobyt, hospitalizace v nemocnici atd.) Podpora a pomoc vychází z individuálních potřeb uživatele, respektuje a zachovává jejich důstojnost. Služba podporuje přirozené vztahy s rodinou a přáteli, je kvalitní, odborná, bezpečná a je poskytována v maximálním rozsahu tří měsíců.

 

Cíle služby:

 

            Cílem odlehčovací služby je umožnit pečujícím možnost odlehčení a čas na regeneraci svých sil pro další péči o svého rodinného příslušníka nebo osobu, o kterou celodenně pečuje. Cílem je umožnit uživateli v odlehčovací službě pobyt s celodenní péčí v důstojném prostředí s individuálním přístupem.

 

 

            Dlouhodobé cíle služby jsou:

 

 

 

1)      Umožnit nezbytný odpočinek a vyřízení osobních záležitostí pečujících

 

 

2)      Poskytnout péči uživateli podle jeho zvyklostí a přání, které zohledňují jeho denní režim

 

 

 

3)      Umožnit nepřerušování vazeb s přirozeným prostředím.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Je podporována nezávislost a samostatnost uživatele. Pečující asistent nedělá nic, co může uživatel zvládnout sám a nerozhoduje za něj. Pouze poskytuje rady a ukazuje různá řešení. Služba vychází vždy z jednotlivě určených potřeb uživatele.

 

Zásady poskytování služby

 

1)      Zásada partnerského přístupu - uživatel je rovnocenným partnerem. Respektujeme práva uživatele, jeho důstojnost a svobodné rozhodnutí, s ohledem na rozumové schopnosti uživatele a bezpečnost situace, ke každému uživateli přistupujeme s respektem bez ohledu na jeho původ, rasu, etnickou příslušnost, či náboženské přesvědčení.

2)      Zásada individuality – každý uživatel má svůj individuální plán, který vychází z jeho přání a potřeb, uživatelům je nabízena řada aktivizačních činností a aktivit, ze kterých si mohou individuálně vybrat.

3)      Zásada podpory samostatnosti a soběstačnosti – uživatele podporujeme v tom, aby péči kolem své osoby zvládali s co největší samostatností, snažíme se nesnižovat jejich soběstačnost.

4)      Zásada zachovávání soukromí uživatele – klepání na pokoje, soukromí při převlékání, hygieně a respektování důvěrnosti sdělení uživatele.

5)      Zásada svobodného rozhodování – možnost výběru pití, oblečení, zájmových aktivit.

6)      Zásada práce založené na hodnotách lidských práv – respektujeme a dodržujeme právo každého uživatele.

7)      Zásada odborné úrovně – profesionální přístup k uživatelům, využití odborných znalostí a dovedností ve službě.

8)      Zásada návaznosti - po vzájemné dohodě s uživatelem navazujeme na činnosti poskytované v předešlé nebo souběžné službě. V případě zájmu předáváme opatrovníkovi informace a zkušenosti, které jsme v kontaktu s uživatelem získali a nabídneme mu kontakt na služby, které by uživatel mohl dále využívat.

 

V návaznosti na výše uvedené zásady je v organizaci vytvořen Etický kodex, jehož dodržování předurčuje k ochraně uživatelů před předsudky a negativním hodnocením, ke kterému by mohlo dojít v důsledku poskytování služby. S tímto dokumentem (pravidly) jsou seznámeni všichni zaměstnanci organizace a zároveň jsou také povinni je respektovat.

 

Okruh osob, jímž je služba určena

 

            Cílovou skupinou odlehčovací služby jsou občané se sníženou nebo úplnou ztrátou soběstačnosti v základních životních dovednostech, kteří žijí ve svém domácím prostředí a s dopomocí jiné osoby jsou schopni v něm plnohodnotně žít.

 

               Cílovou skupinou jsou osoby s chronickým duševním onemocněním (např. se stařeckou demencí nebo Alzheimerovou chorobou), osoby s chronickým onemocněním, osoby s jiným zdravotním postižením (např. s roztroušenou sklerózou), osoby s kombinovaným postižením, osoby s tělesným postižením a senioři, kteří z důvodu svého postižení nebo vysokého věku potřebují pomoc druhé osoby.

   Věková struktura osob, jimž je osobní asistence poskytována, je od 27 let věku a starší.

 

Poskytované základní činnosti

 

1)      pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru)

2)      pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC)

3)      poskytnutí stravy (zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající, věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, pomoc při přípravě stravy přiměřené době poskytování služby)

4)      poskytnutí ubytování (ubytování, úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení)

5)      zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovázení k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby a jiné navazující sociální služby a doprovázení zpět, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob)

6)      sociálně terapeutické činnosti (socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob)

7)      pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, pomoc při vyřizování běžných záležitostí)

8)      výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností)

 

Nabídka fakultativních služeb

 

1)        zapůjčení kompenzačních pomůcek

             Pozn.: Fakultativní činnosti jsou poskytovány pouze uživatelům odlehčovací služby nad rámec základních činností, tzn. za zvláštní úhradu.

 

Jednání se zájemcem o poskytovanou službu

 

 

            Zájemci o službu případně jeho zástupci jsou potřebné informace podány pověřeným pracovníkem a je mu nabídnuta možnost prohlídky zařízení. V případě zájmu o službu je nutno vyplnit žádost a odevzdat ji spolu s přílohou – posudkem lékaře (dle § 91, zákona 108/2006 Sb.).

 

 

           Také zařízení získává základní informace o zájemci o službu, a to osobním pohovorem a formou sociálního šetření, kdy probíhá mj. vyplnění dotazníku, kde se zjišťují potřeby, zájmy, dovednosti potenciálního uživatele. Jednání se zájemcem o službu, který má potíže s komunikací, je přítomen opatrovník. Zájemci je zpravidla nabídnuta možnost dalších informativních schůzek a účast na denní činnosti a aktivitách.

            Na základě získaných poznatků je oběma stranami zhodnoceno, zda je nabízená služba vhodná pro daného uživatele.

            Následně je dohodnut osobní cíl a míra individuální podpory nutné k dosažení cíle. Pokud zájemce souhlasí s nabídnutými podmínkami, dochází k podpisu dohody o poskytování služby.

 

Službu nelze poskytnout občanům za předpokladu, že:

 

1)      osoby vyžadující nepřetržitou lékařskou péči

2)      osoby, které vyžadují speciálně upravený nábytek, a osoby, kterým stávající vybavení střediska (např. rozměry sprchových koutů) nevyhovují

3)      osoby nevidomé - s úplnou ztrátou zraku

4)      osoby sluchově postižené – s úplnou ztrátou sluchu

5)      další osoby, které nejsou schopny kolektivního soužití s ostatními uživateli stacionáře (které toto soužití hrubě narušují)

 

Kapacita služby

 

            Maximální okamžitá kapacita služby je 14 uživatelů (k 1. 1. 2023)

 

Lokální působnosti služby

 

            Odlehčovací služba je poskytována v obci Libočany u Žatce v budově stávajícího Domu náhradního bydlení „Ostrovu bezpečí“ č.p. 28. Spádovou oblastí je město Žatec a jeho okolí v okruhu do 25 km. Prostory pro odlehčovací službu jsou: společenská místnost (s částí pro stravování a částí pro volnočasové vyžití), sociální zařízení, přípravna jídel, čtyři třílůžkové pokoje, sesterna a prostor zahrady.

 

Další doplňující informace

 

           Pro zajišťování kvalitních služeb Centrum přijímá do pracovního poměru zaměstnance s odpovídající kvalifikací, případně pracovníky bez přímé kvalifikace s podmínkou jejího doplnění (kurz „pracovník v sociálních službách“). Poskytování služby se řídí vnitřními předpisy organizace, Standardy kvality v sociálních službách, Etického kodexu, principy zákona o sociálních službách a obecně závaznými právními normami.

         Do poskytování odlehčovací služby je zapojen jeden vedoucí pracovník, koordinátor péče, ergoterapeut, sociální pracovník, údržbář, uklízečka, pomocná síla v kuchyni, pomocná síla, pět osobních asistentů a externí supervizor.

Odlehčovací služba je poskytována nepřetržitě.

Dokumenty ke službě je možné stáhnout na internetových stránkách Centra v sekci "Dokumenty".