Centrum služeb pro zdravotně postižené Žatec poskytuje odlehčovací službu.
(Dokumenty ke službě je možné stáhnout na našich internetových stránkách Centra v sekci "Dokumenty").
Návštěvní hodiny (odlehčovací služba):
PO - NE: 8:00 - 12:00, 14:00 - 17:00 (dále po telefonické domluvě kdykoliv)
Označení služby:
Odlehčovací služba je poskytována podle § 44 zákona č. 108/2006 Sb.
Poslání služby:
Posláním odlehčovací pobytové služby je poskytnutí pomoci a podpory seniorům a zdravotně postiženým občanům, kteří pro různé překážky již nemohou zůstat sami ve svém přirozeném domácím prostředí i za předpokladu zajištění pomoci terénní služby např. osobní asistence. Poskytovanou službou nabízíme rodinám zajištění potřebné péče o jejich příbuzné po nutnou dobu a možnost nezbytného odpočinku (dovolená, lázeňský pobyt, hospitalizace v nemocnici atd.) Podpora a pomoc vychází z individuálních potřeb uživatele, respektuje a zachovává jejich důstojnost. Služba podporuje přirozené vztahy s rodinou a přáteli, je kvalitní, odborná, bezpečná a je poskytována v maximálním rozsahu tří měsíců.
Cíle služby:
Cílem odlehčovací služby je umožnit pečujícím možnost odlehčení a čas na regeneraci svých sil pro další péči o svého rodinného příslušníka nebo osobu, o kterou celodenně pečuje. Cílem je umožnit uživateli v odlehčovací službě pobyt s celodenní péčí v důstojném prostředí s individuálním přístupem.
Dlouhodobé cíle služby jsou:
1) Umožnit nezbytný odpočinek a vyřízení osobních záležitostí pečujících
2) Poskytnout péči uživateli podle jeho zvyklostí a přání, které zohledňují jeho denní režim
3) Umožnit nepřerušování vazeb s přirozeným prostředím.
Je podporována nezávislost a samostatnost klienta. Pracovník v sociálních službách nedělá nic, co může klient zvládnout sám a nerozhoduje za něj. Pouze poskytuje pomoc a podporu a snaží se ukázat různá řešení. Služba vychází vždy z jednotlivě určených potřeb klienta.
Zásady poskytování služby:
1) Zásada partnerského přístupu - klient je na rovnocenným partnerem. Respektujeme práva klienta, jeho důstojnost a svobodné rozhodnutí, s ohledem na rozumové schopnosti klienta a bezpečnost situace, ke každému klientovi přistupujeme s respektem bez ohledu na jeho původ, rasu, etnickou příslušnost, či náboženské přesvědčení.
2) Zásada individuality – každý klient má svůj individuální plán, který vychází z jeho přání a potřeb, klientům je nabízena řada aktivizačních činností a aktivit, ze kterých si mohou individuálně vybrat.
3) Zásada podpory samostatnosti a soběstačnosti – klienty podporujeme v tom, aby péči kolem své osoby zvládali s co největší samostatností, snažíme se nesnižovat jejich soběstačnost.
4) Zásada zachovávání soukromí klienta - klepání na pokoje, soukromí při převlékání, hygieně a respektování důvěrnosti sdělení klienta.
5) Zásada svobodného rozhodování – možnost výběru pití, oblečení, zájmových aktivit.
6) Zásada práce založené na hodnotách lidských práv – respektujeme a dodržujeme právo každého klienta.
7) Zásada odborné úrovně – profesionální přístup ke klientům, využití odborných znalostí a dovedností ve službě.
8) Zásada návaznosti - po vzájemné dohodě s klientem navazujeme na činnosti poskytované v předešlé nebo souběžné službě. V případě zájmu předáváme pečující osobě informace a zkušenosti, které jsme v kontaktu s klientem získali a nabídneme mu kontakt na služby, které by klient mohl dále využívat.
V návaznosti na výše uvedené zásady je v organizaci vytvořen Etický kodex, jehož dodržování předurčuje k ochraně klientů před předsudky a negativním hodnocením, ke kterému by mohlo dojí v důsledku poskytování služby. S tímto dokumentem (pravidly) jsou seznámeni všichni zaměstnanci organizac a zároveň jsou také povinni je respektovat.
Komu je služba určena:
Cílovou skupinou odlehčovací služby jsou občané se sníženou nebo úplnou ztrátou soběstačnosti v základních životních dovednostech, kteří žijí ve svém domácím prostředí a s dopomocí jiné osoby jsou schopni v něm plnohodnotně žít.
Cílovou skupinou jsou osoby s chronickým duševním onemocněním (např. se stařeckou demencí nebo Alzheimerovou chorobou), osoby s chronickým onemocněním, osoby s jiným zdravotním postižením (např. s roztroušenou sklerózou), osoby s kombinovaným postižením, osoby s tělesným postižením a senioři, kteří z důvodu svého postižení nebo vysokého věku potřebují pomoc druhé osoby
Věková struktura osob, jimž je odlehčovací služba poskytována je od 27 let věku a starší.
Poskytování základní činnosti:
1) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík, pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru)
2) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC)
3) poskytnutí stravy (zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající, věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování, pomoc při přípravě stravy přiměřené době poskytování služby)
4) poskytnutí ubytování (ubytování, úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení)
5) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovázení k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby a jiné navazující sociální služby a doprovázení zpět, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob)
6) sociálně terapeutické činnosti (socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob)
7) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, pomoc při vyřizování běžných záležitostí)
8) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností)
Jednání se zájemcem o službu:
Zájemci o službu případně jeho zástupci jsou potřebné informace podány pověřeným pracovníkem a je mu nabídnuta možnost prohlídky zařízení. V případě zájmu o službu je nutno vyplnit žádost a odevzdat ji spolu s přílohou – posudkem lékaře (dle § 91, zákona 108/2006 Sb.).
Také zařízení získává základní informace o zájemci o službu, a to osobním pohovorem a formou sociálního šetření, kdy probíhá mj. vyplnění dotazníku, kde se zjišťují potřeby, zájmy, dovednosti potenciálního klienta. Jednání se zájemcem o službu, který má potíže s komunikací, je přítomen další člen rodiny, příbuzný apod. Zájemci je nabídnuta možnost dalších informativních schůzek a účast na denní činnosti a aktivitách.
Na základě získaných poznatků je oběma stranami zhodnoceno, zda je nabízená služba vhodná pro daného klienta.
Následně je dohodnut osobní cíl a míra individuální podpory nutné k dosažení cíle. Pokud zájemce souhlasí s nabídnutými podmínkami, dochází k podpisu smlouvy o poskytování služby.
Službu nelze poskytnout za předpokladu, že:
1) osoby vyžadující nepřetržitou lékařskou péči
2) osoby, které vyžadují speciálně upravený nábytek, a osoby, kterým stávající vybavení střediska (např. rozměry sprchových koutů) nevyhovují
3) osoby nevidomé - s úplnou ztrátou zraku
4) osoby sluchově postižené – s úplnou ztrátou sluchu
5) další osoby, které nejsou schopny kolektivního soužití s ostatními klienty stacionáře (které toto soužití hrubě narušují)
Kapacita služby:
Maximální okamžitá kapacita je aktuálně 14 lůžek.
Lokální působnost služby:
Odlehčovací služba je poskytována v obci Libočany u Žatce v budově č.p. 28. Spádovou oblastí je město Žatec a jeho okolí v okruhu do 25 km. Prostory pro odlehčovací službu jsou: společenská místnost (s částí pro stravování a částí pro volnočasové vyžití), sociální zařízení, přípravna jídel, čtyři třílůžkové pokoje, sesterna a prostor zahrady.
Další doplňující informace
Pro zajišťování kvalitních služeb organizace přijímá do pracovního poměru zaměstnance s odpovídající kvalifikací, případně pracovníky bez přímé kvalifikace s podmínkou jejího doplnění (kurz „pracovník v sociálních službách“). Poskytování služby se řídí vnitřními předpisy organizace, Standardy kvality v sociálních službách, Etického kodexu, principy zákona o sociálních službách a obecně závaznými právními normami.
Do poskytování odlehčovací služby je zapojen jeden vedoucí pracovník, koordinátor péče, ergoterapeut, sociální pracovník, údržbář, uklízečka, pomocná síla v kuchyni, pomocná síla, pět pracovníků v sociálních službách a externí supervizor.
Odlehčovací služba je poskytována nepřetržitě 24 hodin 7 dní v týdnu 365 dní v roce.
Nabídka fakultativních služeb:
1) Zapůjčení kompenzačních pomůcek
pozn. fakultativní činnosti jsou poskytovány pouze klientům odlehčovací služby nad rámec základních činností, tzv. za zvlášní úhradu